A la prochaine Signy l'Abbaye!

De laatste grofwildbattue van dit seizoen zit er weer op. Maandag zijn we nog eens richting Champagne-streek getrokken om een laatste keer in de varkens te 'kuisen'. Deze keer zijn Marc, Joris en Basiel als trackers meegetrokken. Marc is in 't verleden al meegekomen om te trakken op kleinwild maar grofwild, daar was het nog niet van gekomen. Joris en Basiel zijn complete bleutjes en hebben aan den lijve mogen ondervinden dat trakken in de Ardennen niet voor watjes is. Na een stevig ontbijtje in 't jachthuis maken we de ronde, krijgen we voor de laatste keer de regels voorgeschoteld en kunnen we aan de kuis beginnen. De eerste battue sta ik niet op een denderende plek want een meter of 30 achter mij ligt een nogal drukke weg zodat ik maar een 10-tal meter heb om een schot te plaatsen en dan nog zal ik héél voorzichtig moeten zijn. Reebok, reekits, klein hert, hertekalf en ever werden vrijgegeven en na een klein uurtje komt een heel mooie reebok traag uit de dekking. Hij ruikt onraad en staat gedurende een 5-tal minuten met de neus in de wind.

Wij staan in dat opzicht wel perfect want de wind komt uit de richting van de battue. Hij zet zijn pad verder en ik leg aan. Hij stopt net op de lijn en kijkt recht naar mij. Door wat het komt weet ik niet want ik stond als een standbeeld, maar hij moet van iets geschrokken zijn en spurt terug de drift in. Ook een mooie rekel komt uit de dekking maar ziet dat ik mij naar hem richt en kiest dezelfde weg vanwaar hij gekomen is. Nog twee mooie reegeiten gezien maar die waren niet vrijgegeven. Na drie lange uren wachten wordt de drift afgeblazen en kunnen we een potje verse soep gaan nuttigen. In de namiddag heb ik behalve een twee schichten van een geit met kits niets meer gezien. Tegen 17u terug richting jachthuis voor enkele aperootjes, daarna nog de groet aan het wild, een stevige maaltijd en rond 21u gaat het terug huiswaarts. 't Was een geslaagde dag en alhoewel de winter nog niet voorbij is, kijk ik toch alweer uit naar het nieuwe seizoen!

Nog iets anders dan ; Voor het geval jullie nog geen mail mochten gekregen hebben van jullie WBE  : we willen als jagers en wildbeheerders, onze dank laten horen aan het kabinet van mvr Schauvliege en dat van mr Peeters voor de besluiten die zij genomen hebben omtrent de vossen. Het is héél belangrijk dat alle jagers dat doen om zo de oproep van dhr Rodts van vogelbescherming Vlaanderen, teniet te doen. Hij heeft alle leden van vogelbescherming Vlaanderen opgeroepen om hun ongenoegen tegen deze versoepeling kenbaar te maken en de minsiters zo onder druk te zetten.
Jullie kunnen mailen naar kabinet.schauvliege@vlaanderen.be en naar kabinet.peeters@vlaanderen.be
Bedankt op voorhand!

Met weidelijke groet,
Kristof




Geen opmerkingen:

Een reactie posten