Weg met de wannabe vogelbeschermers!!

Gevonden dode roofvogels in Limburg

In Limburg worden de afgelopen dagen weer op zijn minst gezegd 'merkwaardige' vondsten gedaan van dode roofvogels. Merkwaardig niet alleen omdat gek genoeg steeds hetzelfde aantal vogels gevonden wordt, merkwaardig omdat de locaties zich allemaal bevinden in het centrum van het actiegebied van de VOC's van Heusden-Zolder en Opglabbeek, merkwaardig omdat de gevonden vogels allemaal op enkele vierkante meters bijeengepakt liggen, merkwaardig omdat het aantal gevonden vogels op één locatie wel héél buitensporig is, merkwaardig omdat het toevallig weer de VOC's zijn die de vogels 'per toeval' vinden, merkwaardig omdat deze vondsten zich toevallig georkestreerd voordoen met een petitie op 18 januari tegen meer bejaging en bestrijding van de vossenpopulatie in Vlaanderen waar de jachtsector ook kop van jut is,en des te merkwaardiger omdat 'toevallig' binnenkort het Jachtvoorwaardenbesluit ter discussie staat in het Vlaams Parlement. Zijn dat niet téveel merkwaardigheden op een hoop om nog geloofwaardig te zijn?

De aanpalende jachtrechthouders zijn even verrast: "Dit kan toch niet!" Natuurlijk kunnen het zogenaamd weer alleen maar jagers zijn die hiervoor de schuld moeten dragen, althans volgens de VOC's. 'Toevallig' zijn de medewerkers van de Limburgse VOC's allemaal accolieten van Vogelbescherming Vlaanderen. Een heftige reactie van Ludo Fastré, Voorzitter HVV Limburg: "Dit stinkt naar een zoveelste enscenering door de Limburgse VOC's! Herinner u de fameuze grijze plastic zak met 4 dode buizerds die 4 jaar geleden zowat half Vlaanderen afreisde en telkens opnieuw voor de media opgevoerd werd door diezelfde VOC's? Jaren is het stil geweest rond vermeende roofvogelvervolging in onze streken. Het stemt tot nadenken dat dit zich 'toevallig' nu afspeelt, hier zijn andere zaken/belangen in het spel. Dringt een grondige doorlichting van de Limburgse VOC's die een ondersoort zijn van Vogelbescherming Vlaanderen zich niet op? Wij kunnen deze aantijgingen niet zo laten gebeuren, dit is er echt over!"

13 opmerkingen:

  1. Verwijder eerst de rotte appels zelf eens uit de mand. Of is het daarvoor te laat?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Theo,
    Wij jonge jagers doen er alles aan om ons revier zo goed mogelijk te onderhouden en zouden derhalve nooit of te nimmer met dergelijke praktijken willen te maken hebben. De vergiftiging van om het even welke beschermde of niet beschermde diersoort (zelfs reinaart) is gewoon weerzinwekkend. Feit is dat er inderdaad in de jagerij nog steeds rotte appels zitten maar aan de andere kant zou ik de extreem groene jongens die op machiavelliaanse wijze tewerk gaan om de jagerij in een slecht daglicht te stellen, niet te eten willen geven...Feit is dat een dergelijk aantal buizerds die op zo'n kleine afstand van elkaar worden gevonden onmogelijk is. Als je een beetje van fauna kent weet je dat buizerds een heel groot territorium hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vergeet vooral niet te vermelden dat die dode roofvogels worden meegegeven aan natuurinspecteurs die ze onderzoeken en dat de mensen die de roofvogels vinden gewoon wandelaars zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben resoluut tegen dit soort praktijken en vind dat tijdens het jachtseizoen (dat nog veel te lang duurt naar mijn mening) een externe controleur zou moeten meegestuurd worden. Elk seizoen zou deze een andere moeten zijn en hij moet bijhouden wat/hoe en hoeveel er van wat geschoten wordt en moet ingrijpen wanneer er regels worden overtreden!! Te moeilijk? Stop er dan gewoon mee.... de natuur lost het teveel of het te weinig in bepaalde diersoorten wel zelf op, zonder menselijke tussenkomst!!! Het uizetten van wild om het daarna weer te gaan zoeken en gaan afknallen is dat nu sport of ontspanning??? Ga uw vlees gewoon halen in de supermarkt en ga op de kermis uw schietkunsten oefenen.... altijd prijs!!!
    Dit is mijn mening en hier heb ik recht op!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zou het niet interessanter als alle instanties (natuurbeschermers en jagers) samen zouden werken om de daders van deze misdaden op te sporen?
    Ook de jagers zijn niet gebaat bij zo'n "reclame" en de andere partijen gaan beschuldigen lijkt me weinig constructief.
    Laten we samen proberen dit soort praktijken te voorkomen.
    Ik ga er toch vanuit dat de meeste jagers er niet achter staan dat roofvogels worden afgemaakt en dat dit enkel het werk is van enkele rotte appels die het voor iedereen verpesten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kristof, je hebt gelijk dat het territorium van een buizerd erg groot is, maar dit is enkel vanaf het voorjaar!
    In de winter zie je overal buizerds zitten: op weidepalen, langs de weg,... Soms zie je er 5-6 in één enkele weide zitten. En het is net hiervan dat die stropers profiteren.

    Het zijn ook die extreme gevallen die opgemerkt worden. Naast de in de pers verschenen gevallen van grote aantallen buizerds die op één plek gevonden worden, zijn er ongetwijfeld nog zovele plekken waar ook buizerds vergiftigd worden, maar niet in zo grote getale en dus niet opgemerkt worden...

    En die flauwekul over die grijze zakken, ik ben er zeker van dat ook jij weet dat dit dikke zever is. Wandelaars vinden de buizerds, geven dit door aan opvangcentra, en die geven het dan weer door aan het ANB die de dieren gaat ophalen om te onderzoeken. Dit weet jij, en dit weten alle andere jagers ook. Het feit dat die flauwekul dan toch verteld wordt, bewijst dat de jagers echt wel hopeloos op zoek zijn naar argumenten om de wantoestanden die in de lobby plaatsvinden te verdoezelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Anoniem : beetje laf om anoniem te reageren niet? Indien je niet weet waar jacht om draait denk ik dat het beter is u eerst eens goed te informeren want uw uitleg staat vol onzinnigheden..
    1) Alle WBE's (wildbeheerseenheden,waar wij ook lid van zijn) houden alle cijfers van gestrekte wild nauwkeurig bij.
    2)De natuur lost niets zelf meer op omdat wij als mensen de natuur al helemaal naar onze hand gezet hebben. Dankzij een duurzame en beherende jacht zitten hier nog hazen, fazanten, patrijzen etc...Wie legt rulpaadjes voor de patrijs aan denk je? Met de monocultuur in de landbouw hadden die vogels geen schijn van kans meer zonder de jagerij. Klinkt mss ironisch maar het is gewoon een feit.
    3)Uitzetten van wild is ten strengste verboden. Wij hebben dit nooit gedaan en zullen dit dus ook nooit doen en keuren dit ook af van andere jachtgroepen.
    4) Waar denk je dat het vlees in de supermarkt vandaan komt? Niet van een dier dat in vrijheid geleefd heeft hoor. Nee, die worden in gevangenschap geboren en zullen in de kortste tijd aan hun einde komen door middel van een stalen pin die op hun hersens geklopt wordt (of heb je Basta niet gezien?)
    5)Jacht gaat niet om het schieten alleen hoor, wij zijn een heel jaar bezig met zwerfvuilacties, aanplantingen, verzorgen van het wild en jagen dan een 10-tal dagen om het bestand te regelen.
    Nogmaals, zoals vele mensen die kritiek geven op de jacht heb ook jij totaal geen weet wat jacht juist betekend....

    @ Huismettuin : hier in de streek werkt bv de jachtgroep schelde samen met natuurpunt...De meeste jagers staan idd niet achter vergiftiging maar nogmaals, wie zegt dat de jagerij daarvoor verantwoordelijk is...als je alles op een rijtje zet zijn er gewoon teveel toevalligheden...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kristof,

    ook jij weet even goed als elke andere jager dat bijvoorbeeld fazanten massaal worden uitgezet door jagers. Niet flauw over doen, dit is nu spijtig genoeg eenmaal zo. Overal kom je die tamme beesten tegen.

    En jagers moeten niet doen alsof zij de grote redders van de natuur zijn, integendeel. Iemand die echt begaan is met de natuur en zijn flora en fauna, ziet het afschieten van dieren als een echte allerlaatste oplossing, als het echt niet anders kan. Jagers daarentegen hebben voor alles maar 1 oplossing: schieten. Kijk maar naar de vossen. Alle onafhankelijke onderzoeken (volksgezondheid, ecologie, populatiepatronen,...) wijzen uit dat de vos bejagen helemaal geen zin heeft. Deze wetenschappelijk bewezen onderzoeken worden gewoon genegeerd door jagers!

    En als ik dan op Panorama mr. Schryvers de jacht hoor goedpraten met op de achtergrond een opgezet luipaard, dan heb ik toch mijn twijfels waar die mensen in godsnaam mee bezig zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Merkwaardig dat alle jagers enkel aan natuurbeheer doen,sorry,ken er verschillende en hebben als motto,eerst vuren dan kijken.Ga in de jungle leven en leef daar van de jacht,in dit apelandje is dit echt niet meer van deze tijd,als kind zag ik veel wild in de bossen van Genk,nu mag ik blij zijn als mijn beagle eens een spoor van een konijntje vind,en nee,gebruik (misbruik) dat beestje niet om andere beestjes te kunnen doden,als je wil jagen ga dan naar het Legioen,kan je veel schieten maar opgelet,dat "wild" wil wel eens terugschieten.
    Rudi.V.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Even een opmerking aan alle armen van geest hier op deze blog. Als jullie enkel en alleen maar komen om ongegronde opmerkingen te wereld in te sturen en verwijten te maken aan de jagerij dan sluit ik gewoon jullie reacties af! Ik probeer als jongjager mijn jachtbeleving weer te geven op een zo normaal mogelijke manier. Wij zijn als jachtgroep steeds correct en werken met respect voor ons revier en de mensen die er wonen... Mss zit hier tussen jullie wel een wielrenner of moutainbiker of quadrijder die zijn zondag doorbrengt met 'en masse' de natuur te bevuilen? Deze wereld zit al vol genoeg met verzuurde mensen die niets meer kunnen verdragen...mss kunnen jullie een eigen blog beginnen om jullie gal te spuwen. Bij deze nogmaals, iedereen heeft zijn eigen mening en mag die ook verkondigen maar dan wel op een beleefde en gegronde manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ Frederik : er worden idd (jammer genoeg)nog steeds fazanten uitgezet. In het Waalse landsgedeelte is dit zelfs toegelaten. Ik ken persoonlijk geen enkele jachtgroep waar ik al geweest ben in de laatste 6 jaar die fazanten uitzet. Ik zag dat je ook in het natuurhulpcentrum gewerkt hebt dus ook jij bent bevooroordeelt. Als ik zie dat binnen zijn eigen vereniging alsmaar meer stemmen opgaan om dhr Rodts aan te kant te schuiven dan stel ik mij daar toch vragen bij hoor....Nogmaals, ik ben de eerste om tot een goed natuurbeheer te komen met natuurpunt bv. Deze mensen zijn tenminste niet haatdragend maar zien in dat jacht wel degelijk nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kristof, als ik bevooroordeelt ben, wil het zeggen dat ik argumenten draai of keer om ze in mijn kraam te laten passen. Ik hoor graag als argumenten die ik gebruik verkeerd zijn, dus laat maar komen.

    Ik zit zelf ook in de Raad van Bestuur van Vogelbescherming Vlaanderen, en ik kan u verzekeren dat er helemaal geen stemmen opgaan om Jan Rodts aan de kant te schuiven. Geen idee waar dit vandaan komt...

    En ik wil helemaal mijn gal niet spuwen, ik wil gewoon aantonen dat op veel vlakken de jagerij wetenschappelijk aangetoonde waarheden negeert, stilzwijgt of aan de kant schuift om de jachtactiviteiten goed te praten. Dàt noem ik pas bevooroordeelt zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. "@ Huismettuin : hier in de streek werkt bv de jachtgroep schelde samen met natuurpunt...De meeste jagers staan idd niet achter vergiftiging maar nogmaals, wie zegt dat de jagerij daarvoor verantwoordelijk is...als je alles op een rijtje zet zijn er gewoon teveel toevalligheden... "

    Zoals er over het algemeen weinig onderscheid wordt gemaakt tussen "groenen" of ze nu gewoon geitenwollensokken dragen en zelf hun groenten kweken of lid zijn van greenpeace of van een politieke partij. Ze worden allemaal bestempeld als "die groenen"
    Zo vrees ik dat er ook weinig onderscheid wordt gemaakt tussen wie met een geweer door velden en bossen trekt, vallen zet, illegaal vinken vangt of dieren vergiftigd en al dan niet verbonden is met deze of gene organisatie.
    voor de publieke opinie zijn het allemaal "jagers"
    En als beschermde roofvogels vergiftigd worden delen alle "jager" goedertrouw of kwadertrouw nu eenmaal in de brokken.
    De feiten afdoen als een verzinsel lijkt mij toch wel heel vergezocht.

    BeantwoordenVerwijderen