Bis zum nächsten Jahr Hellenthal!

Beste vrienden jagers,

Hellenthal zit er weeral op. Twee van de drie dagen was ik erbij en tweemaal was het een prachtige jacht. De eerste keer kregen we schitterend zomerweer en zaterdag mochten we van een prachtig wit kleed genieten. De eerste sneeuw dit seizoen. Zaterdagmorgen om 4u45 afspraak in Waregem om samen met Pieter en Maarten richting Nordrhein-Westfalen te bollen. Vanaf Luik lag het al mooi wit en hoe dichter bij Duitsland, hoe meer sneeuw we kregen. In het natuurpark Hoge Venen - Eifel die doorkruist wordt door de weg tussen Eupen en Monschau mochten we de handen nog uit de mouwen steken en een boom die door het eerste sneeuwgewicht gebroken over de weg lag, aan de kant sleuren. Zo ben je natuurlijk wel snel wakker! Mooi op tijd komen we aan in Shöneseiffen alwaar Jean-Paul, Koen, Dirk en hun echtgenotes ons met koffie en koeken staan op te wachten. Een goed uur later maken we de ronde, krijgen we ons nummer, legt Dirk nog eens goed de spelregels uit en gaan we van start in het winterse landschap met schitterende blauwe hemel!

 's Morgens krijg ik een mooie plek toebedeeld en zie dan ook 3 reegeiten, een reebok en een reekits. Allen in de track dus kan ik niet aanleggen maar ik zie ze mooi naar Pieter en Maarten lopen. Ik hoor 2 knallen en Pieter strekt zijn eerste doublé. De tweede keer dat hij grofwild bejaagd en hij heeft al 3 stuks op zijn palmares. Veel beter dan dat krijg je het niet. Een uurtje later worden een geit, een bok en een kits opgeschrikt door de trakkers en lopen terug richting Pieter en Maarten uit. Deze keer kan Maarten een mooie geit strekken! Eindelijk zijn eerste eigen ree! Er zal terug mooi gedoopt kunnen worden deze avond! Na de middag staan we terug op de mooiste plaatsen want 6 reeën komen onze kant uit! Dirk had iedereen wel gevraagd om geen reegeiten meer te strekken en de bokken in Duitsland in battue nooit gestrekt worden. Mochten de reegeiten wel nog bejaagd mogen worden dan hadden we met z'n 3 elk nog een mooie geit op het tableau kunnen leggen. Er komt wel een mooie kits vlakbij staan en perfect binnen schot maar door een misverstand hef ik mijn geweer toch niet op en geniet van dit natuurschoon. Tegen 16u30 trekken we terug richting cabane voor het aperitief en de 4 dopen. Pieter krijgt zijn doop voor zijn eerste doublé, Maarten met zijn eerste ree, Bart met zijn eerste stuk grofwild in 7 (!!!!) jaar en Dirk voor zijn eerste doodgereden stuk wild.  Een welgemeende waidmannsheil aan alle 4! Volgend seizoen zijn we er absoluut zeker terug bij want weidelijkheid en vriendschap zijn hier het allerbelangrijkste. Ik heb opnieuw genoten van het Duitse natuurschoon.

Waidmannsheil, Kristof

2 opmerkingen:

  1. Mooi beschreven en een mooi jachtgebied.
    Op het einde een mooie bag en weidelijkheid en vriendschap is inderdaad het voornaamste.
    Jagersgroet,
    Pros

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie het zo voor me. Da's pas echt jagen hé! En dan die vriendschap voor - tijdens - en achteraf.
    Kristof, je maakt me stikjaloers !!
    Waidmannsdank.

    BeantwoordenVerwijderen