Beste vrienden jagers,

Als mensen mij vragen waar mijn voorkeuren op jachtgebied liggen, dan zal ik daar, naast stalkjacht op reebok, steevast ook een zomerse duivenjacht bij vermelden. Wat is aangenamer dan na 't werk je (lichte) jachttenue aan te trekken en aan je achterdeur enkele uurtjes in het revier door te brengen tijdens één van deze mooie lange avonden om daar de grijze gevleugelde veelvraten wat te decimeren.Het aantal patronen op een dergelijk avondje bosduif is meestal aan de hoge kant

maar dat is niet steeds recht evenredig aan het aantal grijze heerschappen dat het tableau siert. Vanaf morgen kan opnieuw, althans voor bestrijding en bijzondere bejaging, de o zo gecontesteerde duivencarrousel gebruikt worden waardoor onze schotkansen aanzienlijk zullen verhogen. Dat wij geen lokmiddelen mogen gebruiken tijdens de gewone jacht, daar kan ik nog mee leven maar bestrijding en bijzonder bejaging dient toch om de schade bij onze landbouwers, zo laag mogelijk te houden. Elk middel moet daarvoor in aanmerking kunnen komen. Of gaan alle anti's vanaf nu de landbouwers vergoeden voor geleden schade? Vanaf morgen staat ook mijn carrousel in het revier tegen een gezapig tempo te draaien om nieuwsgierig, grijs gevleugeld wild te lokken.
'k Ben benieuwd...
Uiteraard moet het niet altijd een groot tableau zijn om een geslaagde avond te beleven. Vorige week gingen Sofie en Olivia opnieuw mee (we willen Olivia aan het schot leren wennen) en één van de vrienden had een lekker wijntje bij om te kraken bij één van onze landbouwers. Enkele glazen, leuke anekdotes, en niet altijd even propere moppen later, ging het rond middernacht opnieuw richting bedstee...

Augustus staat ook opnieuw in 't rood én in 't vet aangeduid in mijn agenda. Zoals ik hierboven al aangaf is ook reebokken-stalkjacht één van mijn absolute dada's. Nog een maand en we trekken opnieuw richting Neder-Silezië om enkele mooie bokken tijdens de rut te verschalken.
Na de bokkenjacht van afgelopen mei  hopen we op minstens even goed weer en om een even mooi tableau (103 stuks met 19 geweren) te strekken. 'k Had zelf  in mei het geluk om twee hele mooie stalks van telkens anderhalf, twee uur te mogen beleven en beide stalks ook met een welgeplaatst schot te kunnen beëindigen...
't Verslag van de trip van augustus volgt..

Met weidelijke groet, Kristof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten