Vogelbescherming of Vossenbescherming?

Beste vrienden jagers,

We zouden het ondertussen al gewoon moeten zijn dat dhr Rodts van Vogelbescherming Vlaanderen ons compleet uit de lucht gegrepen verwijten naar het hoofd slingert maar het went niet. Echt niet. Telkens voelen wij ons weer persoonlijk aangesproken en telkens opnieuw zakt de moed je opnieuw in de schoenen dat je tegen dergelijk onrecht niet echt veel kan doen. Vorige week was het opnieuw raak. Mijn mailbox werd nog maar eens vervuild met onderstaande cartoon.

Opnieuw wil dhr Rodts ons compleet belachelijk maken en opnieuw krijgen de leden van Vogelbescherming Vlaanderen het stigma van de manipulatieve moordende jager in hun strot geramd. Ofwel is die vereniging een strakke dictatuur die zijn leden monddood maakt, ofwel zijn de leden ziende blind. Ik ben me er ook wel van bewust dat vele van hun leden stadsmensen zijn die niet meer in de realiteit van de echte natuur staan, behalve dan misschien op een zondags wandelingetje op een voorgekauwd stadsbospaadje. Zij horen natuurlijk ook maar één kant van het verhaal. Wij moeten als jager de positieve kant van het jachtgebeuren naar buiten kunnen brengen en dan kan op verschillende manieren. Zelf neem ik heel geregeld jachtleken mee op een grof-of kleinwildjachtdag. Op die manier kunnen zij zich ook een veel beter beeld vormen van waar onze passie eigenlijk echt om draait. Op hun beurt kunnen die mensen ook ons imago bijschaven. Ook zou onze jeugd een stuk beter kunnen geïnformeerd worden. Jammer genoeg heb ik zelf te weinig tijd om naar scholen te trekken om aan onze kinderen uit te leggen wat een jager precies allemaal doet voor de natuur.
Ook de media kan voor een positiever beeld zorgen maar zolang zij éénzijdige berichtgevingen blijven de wereld insturen en zolang zij ons blijven voorstellen als moordende nozems, zolang zullen wij steeds kop van jut zijn. Als er al iets over jacht de krant haalt, dan gaat het meestal over illegale klemmen, gifstrooiers of strooppraktijken. Er is misschien wel al een klein lichtpuntje en dat is dat Plattelands-tv sedert 22/12/2013 een vaste plek (22) gevonden heeft in het telenet-tv-aanbod. We leven in de (misschien ijdele) hoop dat toevallige zappers even stil zullen blijven staan en zo ook iets meer opsteken van onze passie...
Voel jij je ook aangesproken of heb je ook nog goeie ideeën, mail me zodat er misschien iets in beweging kan gezet worden...

Dit gezegd zijnde, ik maak me alvast klaar voor een weekendje grof-en kleinwild en zal opnieuw iemand van nabij kennis laten maken met onze passie!

Met weidelijke groet, Kristof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten